Identity on the Line

MUSEER, KRIG OG KRISE – Arendalsuka

Arendalsuka 2021_Foto Mona Hauglid

MUSEER, KRIG OG KRISE – Arendalsuka

Krigen i Ukraina har vist at alt vi vet om hvordan man systematisk bruker ødeleggelse og ran av museer og annen kulturarv til å bygge ned et folks identitet og svekke tilknytning til kulturen. Hva kan erfaringene fra tidligere kriger og kriser lære oss om hva vi kan og bør – eller ikke bør – gjøre i dagens krise? Hvordan kan museene bli trygge og gode arenaer for flykninger i en sårbar situasjon? Museene nyter stor tillit i samfunnet, men hvordan kan museene balansere mellom barken og veden i historiefortellingen om krisen og være gode arenaer for refleksjon for alle aldre og typer publikum? Flere norske museer har bidratt til å beskytte kulturarven i Ukraina under krigen. Vi samtaler om disse tingene basert på erfaringer fra museer som har hjulpet og et norskledet europeisk prosjekt “Identity on the line”, som blant annet undersøker hvordan krig påvirker folks liv og hvordan erfaringer fra tidligere kriger kan hjelpe oss til å hjelpe bedre i den pågående krigen i Ukraina.

Aug 16 2022
Expired!